Pantalles i cultura escrita

5 de setembre de 2014

ser-digital-2013Les pantalles han tingut un impacte enorme en la cultura i en la societat des de final del segle xix: primer va ser el cinema, després la televisió, més tard l’ordinador, i ara són les tauletes tàctils i els telèfons intel·ligents. Quina novetat aporten aquests nous suports quant a l’ús lúdic i el gaudi cultural? Fem-ho curt: la possibilitat de poder llegir i publicar textos de forma instantània, ubiqua, desacomplexada i, sobretot, fer-ho d’una manera que resulta per a molts més gratificant. Tot plegat explica que s’estigui accelerant el procés de substitució del paper per diversos ginys.

El que no és nou és que la cultura escrita blasmi la pantalla: des dels temps de Lumière que se l’ha acusada de fonamentar l’èxit en la pulsió escòpica d’un espectador passiu i d’allunyar-lo del logocentrisme. Aquests arguments, tanmateix, sempre han resultat estantissos: Joan Amades, que frisava per assistir a espectacles de llanterna màgica, va escriure el monumental Costumari català, i la cinèfila Mercè Rodoreda ens va llegar algunes de les millors novel·les catalanes del segle XX.

Si aleshores aquells arguments contra la pantalla no eren vàlids, ara encara ho són menys. Fixem-nos-hi: la quarta pantalla, inscrita en la societat 2.0, facilita l’emancipació de l’espectador o lector perquè l’estimula a ser actiu i el retorna a una cultura eminentment escrita. Els més optimistes diran que s’ha assolit el principi de la República de les Lletres formulat el segle XVIII: que tot ciutadà pugui exercir el dret d’escriure i llegir.

Indefectiblement, la cultura, que durant segles s’ha fonamentat en el llibre i el seu indissociable valor d’auctoritas, està migrant a l’esfera digital acomboiada per un estol de pantalles d’enorme versatilitat que enllamineixen el lector. Les noves formes de lectura reclamen que el llibre, les institucions i les indústries que s’hi vinculen hagin d’evolucionar per a oferir unes obres i uns serveis de qualitat a un lector cada vegada més avesat a llegir en suports electrònics. Els lectors i les seves múltiples pantalles s’han situat al centre de la cultura escrita. Els professionals lligats al món del llibre faran bé d’abandonar laments i blasmes i disposar-se a pilotar els processos que han de permetre satisfer aquests nous lectors.

Doctora en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora agregada dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, dirigeix el Màster d’Edició digital.  @TeresaIribarren