Edita un llibre amb software lliure

21 de juny de 2013

by strategeme

L’abaratiment dels dispositius digitals de lectura i l’augment de l’oferta de continguts ha generat una autèntica revolució en el món del llibre. Cada cop és més habitual que els títols de nova publicació s’ofereixin també en versió electrònica, que puguem trobar a través de la xarxa obres ja descatalogades de franc o que tinguem accés el mateix dia de publicació a qualsevol exemplar de la literatura internacional.

Aquest nou paradigma exigeix tant un procés de reflexió com un canvi de la indústria editorial, que implica reformular els processos d’edició de llibres. Aquesta nova manera d’editar implica adoptar software informàtic i llenguatges de programació i maquetació de textos com a eines principals dels processos de digitalització de la informació. En el curs Edita un llibre digital amb software lliure ens acostarem, des d’un punt de vista teòric i pràctic, als eixos principals del nou context digital i als elements més importants de l’edició de llibres amb el format EPUB i el software lliure SIGIL.

Farem una introducció als canvis més importants en els hàbits dels lectors, als nous dispositius de lectura i a les característiques més importants del que podem anomenar literatura digital. A més, treballarem de forma pràctica en l’edició d’un llibre digital amb SIGIL i el format estàndard per a la publicació de llibres electrònics EPUB, ambdós provinents del software lliure.

Una de les activitats centrals del curs serà instal·lar-nos el software SIGIL, i realitzarem el procés bàsic d’edició d’una obra, transformant-la al format EPUB, i aplicant un procés d’estructuració i formatació del text per a garantir la seva correcta visualització en qualsevol dispositiu de lectura digital: tauletes tàctils, smartphones o lectors de llibres electrònics. També treballarem la possibilitat que ofereixen els llibres electrònics d’afegir informació extra al llibre mitjançant recursos externs, enllaços o continguts multimèdia.

Realitzant aquest curs l’alumne serà capaç d’editar un text digital qualsevol i de transformar-lo en un llibre electrònic en format EPUB, segons els estàndards actuals i amb software gratuït i lliure. El món de l’edició de llibres digitals és un món complex però, gràcies al software intermediari, és possible accedir-hi sense tenir coneixements de programació o maquetació de textos per codi; per tant, aquest curs es podrà seguir perfectament encara que l’alumne no tingui coneixements informàtics específics.

El curs, que consta d’un crèdit ECTS, es realitza del 3 al 30 de juliol. L’alumne pot desenvolupar la seva activitat d’aprenentatge tant en català com en castellà. La docència serà impartida per Ferran Adell, consultor de l’assignatura Tecnologia digital aplicada a l’edició, que s’inscriu en el marc del Postgrau Llibre i lectura en la societat de la informació UOC-Grup 62.